Havre Plättar <3

Ni vet såna dagar när man bara blir så SNÅL på plättar !? (i alla fall har jag sådana dagar)
 
Men om man inte vill äta allt vetemjöl,mjölk,smör och socker som finns i vanliga plättar så har jag NU kommit på ett NYTT recept, super hälsosamma och GOOODA plättar.
 
är ni redo för receptet ?
 
 
 
 
 
Ingredienser:
  • 2-3dl havre mjöl ( finns det inte och köpa? GÖR ditt eget, der är vad jag har gjort. sätt havreflingor i mixern och kör om tills det blir mjöl)
  • 2 ägg (tillsätt ett till om du tycker det behövs)
  • 5-6 dl mandel mjölk
  • 1 1/2 msk smält kokosolja
  • 1-2 tsk vanilj extrakt
  • 1-2 msk agave sirap eller honung
  • 2-4 tsk kardemumma ( det är kardemumma som gör dem sååå goda tycker jag, så jag brukar lägga rejält,men det är smaksak)
  • 1-2tsk kanel
  • 1 tsk salt (efter smak)
  • OBS! måtten är ungefära, så tycker du att det behövs mer eller mindre mandelmjölk eller mjöl så tillsätter du eller lämnar bort. men försök få en smet som är tjockare än mjölk men endå en rinnande smet.
GÖR SÅHÄR
 
  • Vanligtvis så brukar man ha smeten att stå i kylskåpet 10-30 min före man steker dem. MEN inte dessa plättar, eftersom havre sväller och blir tjockt i vätska så blir degen för grynig och tjock om man väntar med att steka dem.
  • Så stek direkt,i kokosolja blir det JÄTTE gott, men stek i valfri olja eller smör.
  • Använd dig av en liten skopa så är det enklare att få en jämn plätt.
  • Låt plättarna bli halv stora så är de enklast att vända, du får ganska snabbt ett "hum" om hur länge de ska stekas på en sida och hur stora de ska vara.
  • servera med tex.blåbär,jordgubbar och NJUT :) !
 
LYCKA TILL! 
 
kramar/annapearl
En kommentar publicerat i Efterrätter, Mat;
Taggar: Fitness, Glädje, Hälsa, Hälsosamt, Mat, NyBlogg, Näring, PearlsHealth, Superfood, Tjej, bakverk, bär, delikatess, efterrätt, feelgood, gott, inspiration, nyttigt, snabbmat, snacks
#1 - - Susanna Maria J:

Så mumsigt :D

Svar: jaa! de är verkligen en ny favorit hos mig ! :D
Anna Pärlan Hult

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar