När folk RESPEKTERAR ens val

 
 
Vi har alla säkert någongång känt att folk inte har respekterat ens egna val. Det kan bli onödigt jobbiga situationer ibland, när man känner att folk gång på gång ifrågasätter varför man gör eller inte gör saker på ett visst sätt. Saker som de tycker man skulle borda göra på deras sätt. Det kan vara om vad som helst igentligen.
 
Men för mig handlar det oftast om samma uttjatade fråga. - VARFÖR ÄTER INTE DU SOCKER? MEN VA? VA SYND OM DIG DÅ INT DU FÅR ÄTA DET SOM VI ANDRA ÄTER? Har du ätstörning? Äter du tillräckligt? Unnar du dig inte något nångång? Jahaa, det är någon sorts diet du är på? Det är ju inte hälsosamt att lämna bort allt socker.. det kan ju slå över till någon annan sjukdom? THE LIST GOES ON.
 
Nu är det mitt fjärde år som jag lever i STORT SÄTT utan socker. Och JA, det är mitt eget val. JA, jag mår bäst såhär därför VILL jag leva i utan socker. JA, jag vet vad jag gör. JA, jag är otroligt hälso intresserad och brinner för att hitta en balans i kroppen mellan kost, träning, och välmående. Jag är alltså INTE sjuk, eller har någo problem med mentala biten. JA, JAG ÄTER,- massor. (Svar på frågor som jag får väldigt ofta)
 
 
Jag har sett vad socker gör åt kroppen, och vad det gör åt mig. Och jag har märkt att för MIG är det bäst att lämna bort sockret, jag känner inget behov av det längre. Jag älskar att laga mina egna hälso efterrätter, som jag PÅ RIKTIGT tycker är JÄTTE GODA, det är mitt godis. Jag går ju inte runt och ifrågasätters folks val med deras kost som te.x."varför äter du socker? varför äter du choklad varje dag? varför äter du alltid bulle till kaffe varför väljer du juice med socker i , när du kan välja juice utan socker?" - NEJ! för det är upp till DEM. Det har inget med mig att göra, och de får göra som de känner är bäst för DERAS kropp. Så varför ska det då vara så konstigt om man INTE äter socker? kan inte jag få vara ifred med mina val? hänger ni med?
 
Det är ganska frustrerande och tar massa energi att svara på dessa frågor gång på gång på gång i vardagen. Men värst av allt, det gör mig ganska ledsen. Att folk känner sådant behov av att hela tiden försöka kontrollera en , elle förstå sig på en. Och om de inte förstår sig på en, så klankar de nästan ner en. Kan inte vi bara respektera varandras val? och LITA på att människor vet vad de gör. Och om du nu vill fråga någon om något i deras liv och val, gör det med en positiv klang och inte en nedtryckande ton. Det gör verkligen stor skillnad. 
 
Men nu till den positiva TWISTEN. Jag BLEV respekterad för mitt val, när förra helgen min farfar fyllde 83 år, och min farmor hade bakat en RAWFOOD kaka till mig. FÖRSTÅR  ni?! Det är inte så "bara" att baka en rawfood kaka för någon som inte bakat något sådant förr. Och jag blev så glad så glad. Åt ju upp nästan halva stora kakan. Det kändes så fint att hon hade tagit min livsstil i beaktande och tillrett något som hon vet att jag njuter av att äta. 
 
RESPEKT.
 
Den fina kakan hon bakat till mig ser ni här:
 
 
 
#1 - - Lis Mari:

Så himla vänligt! När jag var vegan så upplevde jag samma sak. Folk som ifrågasatte och bråkade.

Svar: Ja, jag blev så otroligt glad. Det är ju så det borde vara. Jobbigt att du var med om samma grej! Människor tycker inte riktigt om när man gör saker annorlunda. :)
Anna Pärlan Hult

#2 - - Lille John:

Du äter inte socker?
Shit, jag är ganska så säker på att jag skulle tappa vikt (och få bättre ordning på mitt blodsocker) om jag också lät bli :D
Min exflickvän älskade också raw efterätter och jag kommer ihåg när vi gjorde en lime paj. Den var underbar!

Jag hade planer på att göra en till hennes födelsedag. :) Men hon hann sticka före det så ja....
Gör en till mig själv istället. :D

Svar: Nej jag äter inte socker :D hah. Jaa alla skulle väl må bättre av att iallafall minska på det. Åh lime paj låter hur gott som helst! Vad snällt av dig som skulle ha gjort en till födelsedag :)!!
Anna Pärlan Hult

#3 - - Anonym:

Känner igen situationen till 100! Förstår inte att det kan vara en så stor problem för andra hur jag äter. Låter som om man direkt har någo större problem ifall man äter den mat som passar bäst ens kropp! Sedan är det också svårt och förstå när folk tycker synd om att man inte äter socker?! Det är mitt eget val och klarar mig hur bra som helst, dessutom tycker jag mer om t.ex. raw kakor än någo gräddtårtor! Tycker verkligen det är viktigt att respektera andras val, börjar int heller själv o klaga om någon annans mat! Stay strong!

Svar: Exakt. Tror det är många som känner likadant. Stay strong du med! :)
Anna Pärlan Hult

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar