HEARTWARMING TOMATO & MUSHROOM PASTA

 
 
Winter is coming. And we need to stay warm .. This recipe will help. ;) 
 
Njöt av denna pasta tillsammans med Mike idag. Perfekt lunch, mättande and OOh sooo good! När vintern närmar sig (jaa, nu pratar jag faktiskt vinter och inte höst .. så känns det för mig i allafall som fick njuta av värme hela sommaren) så blir det alltid mera soppor, goda pasta recept och en massa goda grytor här hemma hos oss. Det hör lite till: kallt ute = ät något varmt, varmt ute = ät något kallt. Jamen det är ju så, vem vill nu äta en linsgryta mitt på heta sommardagen (inte jag i alla fall!) , " jaa jag skulle inte äta linsgryta någon dag i året" hör jag någon av er säga.. Men som TUR så ska jag inte dela med mig av linsgryta recept idag utan, en underbart god VÄRMANDE pasta för kropp och själ. YUP, let's go!
 
 
 
 
Ingredienser: 
 
  • 350 gram glutenfri pasta (eller vanlig för dig som tål gluten)
  • 1 låda körsbärstomater
  • 200 gram krossade tomater på burk (organic tastes better here!)
  • 5 stora vita jumbo champinioner (eller 1 låda med små)
  • 2 stora nävar spenat
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk torkad basilika (färsk går lika bra)
  • 2 msk solrosfrön
  • 1 tsk paprikapulver
  • salt&peppar + örtsalt 
  • olivolja
 
 
Gör såhär:
 
-Sätt pastan och koka
- I en stekpanna på medium värme: Sätt ordentligt med olivolja, stek pressad / hackad vitlök i oljan tillsammans med basilika. Tills vitlöken får en lite gyllene färg ( på det här sättet får du smaken i oljan och allt du tillsätter efteråt kommer ha mera smak).
- Skär körsbärs tomaterna på halva, häll ner i stekpannan med vitlöken. Här kan du också tillsätta solsorosfröna.
- Skär champinjonen i olika stora bitar och stek dem tillsammans med allt det andra i stekpannan. Låt allt steka ihop sig tills champinjonen har en fin gyllene färg.
- Häll sedan ner tomatkrosset, låt allting puttra på ca. 6 min på låg värme. Krydda enligt smak. Här kan du också tillsätta paprika pulvret om du vill ha lite mera färg och smak på rätten. 
- Tillsätt sedan pastan och rör om allt. Till sist spenaten ( här skrev jag 2 nävar, men du kan sätta en helt låda med spenat och röra ner det. Ett perfekt sätt att få i dig lite mera grönt! För när du väl rör ner det i pastan så försvinner det nästan pga. värmen. Men smakar pöörfekt! 
 
That's it! Hoppas det smakar och får upp temperaturen a little ;)
 
Vad är era favorit Höst/Vinter recept? Dela med er så kan jag kanske Re-create them with a twist! 
 
 
 
/ Pärlan
 
 
 
 
 
2 kommentarer publicerat i Mat
Taggar: Fitness, Hälsa, Hälsosamt, Mat, PearlsHealth, Sverige, balance, finland, glutenfritt, höst, livsstil, love, matblogg, pasta, vegan, vegetariskt, vinter
#1 - - Linnea Fällman:

Det där receptet måste jag testa någon dag! Det såg riktigt gott ut.

Kram

Svar: Vad kul 😊 rekomenderar varmt 👌
/Pärlan
Anna Pärlan Hult

#2 - - Ida-Marie Jungell:

Åh låter verkligen gott :D

Svar: :)
Anna Pärlan Hult

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar