New chapter

 
 
 
 
Hej på er! 
 
Nu är sommalovet över för de flesta, även för mig. Efter 2 år av äventyr och resande runt i världen så återvänder jag till studierna. Av mig ska det bli ... Kosmetolog! Super taggad på att lära mig allt om hudvård,massage- make up&naglar och allt annat som ingår i utbildningen.
 
Jag vill prata lite till er som kanske går på 9an nu eller ni som kanske är på nån utbildning som ni inte alls trivs på. I dagens läger är ju det vanliga att efter 9an så ska man söka vidare till en annan utbildning direkt. Men om man har tagit studenten eller någon annan andra-stadie utbildning så är det "okej&smart" att ha ett mellan år eller 2.
Men vet ni vad, det är inte alls så. Jag började närvårdar linjen direkt efter 9an för jag kände mig pressad att "måsta" söka in till en skola direkt efter 9an. Men jag var ju bara 15 år (!!) , jag hade INGEN aning om vad jag ville bli. Så efter 1 år så hoppade jag av för att det var inte alls min grej. Sen de har jag haft 2 mellan år, som har varit det bästa valet jag har gjort hittills i mitt liv. Under dehär 2 åren har jag funnit så mycket gömda egenskaper som jag har haft inom mig, som bara har funnits där i längtan på att få komma ut.
Jag har fått resa massor. Se världen,se andra kulturer,LEVA andra kulturer. Dansa,jobba,tjäna pengar,få ett starkt självförtroende (som jag INTE hade i högstadiet). Funnit nya intressen, som tex. mitt stora intresse för hälsa&träning,Funnit en stor del av mig själv helt enkelt! och ennu pricken på de så har jag också funnit min stora kärlek,Mike. Jag har lärt mig såså mycket som jag aldrig skulle kunna lära mig i skolan.
Så mitt tips till er, finns det någon liten längtan i er att se världen, resa och bara explore helt enkelt, så GÖR DET! Ni kommer inte att ångra er. Förstå mig inte fel, jag uppmanar inte er alla som läser dethär att imorgon hoppa av era studier,ta kapsäcken och dra! (även om de låter härligt ;) ) .. nej, det jag menar är att trivs ni inte med vad ni gör, eller om ni inte vet vad ni vill studera. Så våga ta ett eller två (eller tre) mellan år. och res,eller gör det som ni har längtat efter att få göra! 
 
Det om det..
 
Det jag igentligen skulle skriva om här var bara det att jag har börjat studera till kosmetlog och är super taggad för vad som väntar, nya utmaningar, nya möten med människor och nya äventyr. Det känns faktiskt rätt, 3 år och sen har jag en utbildning som jag kan resa runt i världen med och jobba - Yes! 
 
Hoppas ni alla får ett SUPER skolår! Lycka till med era studier, och för er som är ute i världen och reser eller bara har ett mellan år, NJUT ! :)
 
Kramar/AnnaPearl
En kommentar publicerat i SkönhetsTips
Taggar: Fitness, Glädje, Hälsa, Hälsosamt, Näring, PearlsHealth, Tjej, feelgood, fitspo, inspiration, kosmetolog, kärlek, motivation, nyttigt, självkänsla, skola, skönhet, sommar, studier
#1 - - Ida-Marie:

Super bra skrivet Anna. Håller absolut med om det att man verkligen int ska stressa fram något beslut innan man känner för det. Hoppas du kommer trivas på kosmetolog, kommer gärna som provkanin om det behövs, hehe ;)

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar