SOCKERFRIA PEPPARKAKOR is finally here!

Yes ! U heard right! SOCKERFRIA PEPPARKAKOR <3
 
 
 
 
Eftersom jag reagerar så dåligt på socker, och mår helt enkelt SÅ mycket bättre utan det så försöker jag hitta ett sockerfritt alternativ till alla god saker man kan tänka sig vilja äta (det är liksåm min craaazzyga hobby!).
 
Här i USA så är det inte det absolut vanligaste traditionen att baka pepparkakor medans man lyssnar på Michael Buble´. Så jag bestämde mig för att ta med mig finländska traditionen hit och baka pepparkakor själv i år ( lite hjälp fick jag av Mike :´D ) bara för att få dendär härliga julkänslan, det hör ju liksåm till att baka peppar kakor. (Hos oss brukar vi alltid baka pepparkakor med Mami på självständighets dagen), en tradition jag ville hålla fast vid i framtiden.
 
Så nu googlade jag och sökte recept på socker fria recept, och jag hittade ett som verkligen var jätte gott! Smakade som pepparkakor, men inte sådär äckligt hiskeligt söta, men alldeles tillräckligt. Prövade förra året baka ett recept där jag använde mig av mandel mjöl istället för vetemjöl (eftersom jag inte igentligen äter vetemjöl heller).. meeen ..  den satsen blev jag bara arg på, den föll bara sönder och blev till ingenting. 
 
Så nu när jag hittade detta sockerfria recept såg jag att de använde sig av vetemjöl, och denna gång bestämde jag mig för att köra med vetemjöl. ( de va lite sån där "sak sama" feelis, om jag får knip i magen å huvudvärk så  får jag" :D)
 
För er som skulle vilja ha ett socker fritt och vetemjöl fritt recept så finns det nog alternativ bara ni googlar, allt från psylliumhusk och kokosmjöl mixar och sånt. Det tar bara lite tid att hitta och experimentera det man är nöjd med :) 
 
 
Men här är i alla fall årets sockerfria Pepparkaks recept! Rekomenderar det verkligen :)! 
 
INGREDIENSER:
  • 250 g Smör
  • 1,5 dl Agavesirap
  • 2 msk Kanel
  • 1 1/2 msk Malen Nejlika
  • 1 1/2 msk Malen Ingefära
  • 1 msk Bikarbonat
  • 2 msk Vatten
  • 8-9 dl Vetemjöl 
 
GÖR SÅHÄR:
 
  1. Smält smöret. Rör ner sirap. Låt allt kallna
  2. Blanda ner nejlika, kanel, ingefära i smöret och sirapen
  3. Blanda bikarbonatet i vattnet och rör sedan ner det i smör & sirap smeten
  4. Blanda i mjöl och arbeta ut till en deg
  5. Rulla in degen i plastfolie och låt ligga i kylskåp 2 timmar (helst över natten)
  6. Baka sedan ut pepparkakorna och lägg dem på bakplåts papper på en plåt i ugnen
  7. Grädda ca 5 min.
  8. ugn 225 c°
Njuuuuut med ett glas mandelmjölk, mjölk , glögg, whatever u want! 
 
 
 
 
 
/AnnaPearl
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Efterrätter
Taggar: Fitness, Hälsa, Mat, NyBlogg, Tjej, baka, bakverk, christmas, gott, jul, julgodis, njut, nyttigt, pepparkakor, recept, sockerfria, sockerfritt
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar