DEN HÅRDA SANNINGEN OM FINLAND.

 
Denna vinter kändes på något sätt längre än vanligt. Fast jag spenderade Oktober-Januari i ett soligare och varmare USA. Mörkret vi har här på vinterna slog mig på något sätt hårdare detta år, + den finska flunssan som attackerade en direkt man kom hem. Många säger ( och jag också tycker delvis detta) att vintern är mentalt dåligt för människor som bor i Finland. För att det är så MÖRKT och kallt. Folk blir deprimerade, uttråkade, tappar livsglädjen. 
 
Men jag tycker om att se nyttan och utmaningen i allt. Jag har börjat se vintern som den tunga fasen i livet (let's face it! livet har hela tiden berg- och dalbanor). I livet finns det alltid faser när allt går jätte bra, livet flyter på och hela världen är på din sida. Men det betyder inte att vi skall ignorera att shit sometimes happens! för .. shit happens. Förr var jag en sådan optimist som trodde att poängen med livet var att vara positiv HELA TIDEN, och bara ignorera allt som kan gå fel. Men nu på senare har jag förstått att, JA jag skall vara positiv. Men jag måste också förbereda mig för när "winter is coming" (som de skulle säga i game of thrones :D ). Förbereder vi oss så faller inte vi lika hårt sen när livet har lite mera motgångar.
 
Det betyder inte att varje gång något bra händer eller livet är GREAT så måste vi gå och tänka " snart händer något skit, snart händer något skit". Nej, utan vi är bara FÖRBEREDDA sedan om det börjar gå neråt igen.
 
Så nu svänger vi på kakan. Om vintern nu är jobbig, tung, mörk och kall. Förstå vad starka vi Finländare blir om vi hittar ett sätt och ett system att jobba och komma igenom vintern med massor med bra energi. Då är ju våren, sommaren och hösten a piece of cake! Och det är ju lite så det kan kännas för oss i norden, att när våren kommer så BÖRJAR LIVET IGEN. Man ser folk överallt ute och går med sina färgglada tränings dräkter och största leenden på läpparna. Träningsmotivationen är på topp, man vill ut och vara social och all annan inspiration bara får en sådan BOOOST.
 
Det var en gång en kille som sade "Where have all these good looking girls been all winter?!", för han tyckte att folket såg helt annorlunda ut när våren och solen kom. Nästan som att personligheten kom fram och självförtroendet växte inom allihopa.
 
IDAG BÖRJAR LIVET PÅ NYTT. Idag är det VÅR kära finländare (och svenskar). IDAG får vi FIRA att vi kom igenom en till VINTER. IDAG är i allafall JAG lite starkare än vad jag var i vintras. Är du? 
0 kommentarer publicerat i Pearls Life
Taggar: Glädje, PearlsHealth, finland, finlandssvenskabloggare, vinter, vår
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar