NÄSSELPESTO

 
Hej kära ni!
Idag vill jag dela med mig av ett nytt recept här på bloggen. Något jag inte prövat på förr, men blev tipsad om att testa på under min praktik hos Reviva. Något så enkelt, NYTTIGT, och GOTT. ( enkelt, nyttigt och gott.. det borde vara min "slogan" för denhär bloggen så mycket som ja använder den meningen. haha)
 
Dagens recept är alltså: NÄSSELPESTO (pesto gjord på nässlor).
 
Nu pratar jag om dessa så kallade "brännässlor". De jag länge trodde att bara var ogräs som brände något så sjuttons om man i misstag rörde vid dem. Men brännässlor är inte bara ogräs, de är örter. Väldigt väldigt hälsosamma örter. Bästa säsongen att gå ut och plocka dess super-växter så är faktiskt nu i MAJ! så ennu hinner du, plocka de minsta du hittar. De som är små är fullproppade med näring, och de bränner heller inte när du plockar dem.
 
 
På Reviva beskrev de så bra nässlornas goda egenskaper, så jag delar härmed texten med er:

Ett busenkelt hälsotips för att själv stödja kroppens självläkande förmåga;

Dessa spröda små nässlor som nu växer upp ur marken är riktiga kraftkoncentrat och anses vara en av de bästa medicinalväxter vi har. Nässlor som plockats i maj är de bästa så passa på nu å plocka från naturens förråd!

Nässlan innehåller hela 70 vitaliserande ämnen, mao så gott som alla de ämnen som vår kropp behöver. Den är rik på vitaminer och närsalter - 2,3% närsalter bland vilka kalium, kalk, fosfor, svavel, magnesium och järn dominerar. Av vitaminer är det A och C som dominerar.

Vi rekommenderar varmt att fara ut i naturen och plocka små spröda nässlor och gör en 3 veckors nässelkur med 1-3 koppar te dagligen - vi lovar att ni kommer att känna av förändring!

 

RECEPT:

1-2 klyftor vitlök

1/2 dl mandlar & solrosfrön ( jag lade både och, men det går bra att välja en dera.)

1 dl parmesanost

1-1/2 dl olivolja

Salt & Peppar

 

Gör såhär:

1.Förväll nässlorna (koka dem hastigt i 2 min) i rikligt med lättsaltat vatten.

2.Kör nässlorna i mixern/matberedaren tillsammans med nötter, vitlök, parmesanost, och olivoljan.

3.Smaksätt med salt & peppar

 
 
 
 
 
 

Njut!

2 kommentarer publicerat i Mat
Taggar: Hälsa, Mat, PearlsHealth, nyttigt, nässelpesto, nässlor, reviva
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

Låter gott :)

#2 - - sofia:

Wow, ser delikat ut! Åker hem till mina föräldrar i Finland nästa vecka, skall definitivt se om jag hittar nässlor på bakgården!

Svar: Låter suveränt! Jaa, ett sånt fynd i naturen :D
Anna Pärlan Hult

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar