Pearls Maple-Pecan granola

 
Har hittat en favorit musli/granola här i Kanada (Edmonton) där jag är för tillfället. Jag storgillar den verkligen,äter den tillsammans med mandelmjölk till frukost eller mellanmål eller bara för att det är gott.. sååå det har blivit lite dyrt i längden (efterso sockerfria muslin är så mycket dyrare än vanliga som har sockeor i) så därför bestämde jag mig för att för första gången laga min egen musil. och det blev så gott ! var riktigt förvånad över hur ENKELT det var. värt att prövas hörni! Receptet hittar ni nere under bilderna.
 
 
 
 
* 6 dl Havregryn
* 1 1/2 dl pecan nötter
* 1/2 dl kokosflingor
* 2 dl mandlar
* 1/2 dl solrosfrön
*2-3 msk kanel ( beror på hur mycket kanel smak du vill ha,eller om du vill ha kanel smak över huvudtaget)
*2 tsk vaniljextrakt eller vaniljpulver
*2 och en halv dl REN lönnsirap
*1/2 dl valfritt nötsmör (jag använde mandelsmör,blev supergott..recept på hur du gör ditt hemgjorda mandelsmör finnd i tidigare recept)
 
 
GÖR SÅHÄR:
 
Blanda alla torra ingredienser i en stor skål, du kan krossa mandlarna och pekannötterna (jag lämnade några hela nötter i muslin men krossade resten) blanda med kanel också i torra mixen. På LÅG värme blanda lönnsirapen med mandelsmöret så det blandas ihop så gott det går (obs behövs bara VÄLDIGT låg värme), tillsätt vaniljextraktet och häll sedan lönnsirapen över torra ingredienserna, mixa allt sammans tills det inte syns så mycket riktigt torra ingredienser mera utan allt har fått lönsirap över sig. bred sedan ut satsen i ett tunt lager på baklåtspapper på en plåt. Sedan i ugn 60-90 min,beror på hur krispiga du vill ha dem (obs! muslin blir mycket krispigare sedan när den får stå och svalna). Ugn 120° .
 
serveringstips: din hemgjorda musli med mandelmjölk/mjölk och färska blåbär/hallon <3 njut!
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Efterrätter, Mat;
Taggar: Fitness, Hälsosamt, Mat, NyBlogg, Näring, Superfood, Tjej, bär, delikatess, fitspo, musli, sommar
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar